Tweede brandstoftank (1)

geplaatst in: Auto, Verbetering | 0

Als voorbereiding voor onze overland trip in 2016 krijgt Milady Landy een tweede brandstoftank. De ruimte daarvoor is aanwezig onder de bestuurdersstoel (in dit geval rechts vooraan). Ik hoop daarmee haar actieradius te verlengen tot zo’n 1000 km, maar ben nog in afwachting van mijn meting van haar echte verbruikscijfers.

Stap 1 was het kopen van alle onderdelen (Paddock Spares is meestal mijn leverancier):
– SWB and LWB front fill fuel tank (552174)
– Fitting Kit for 552174 Fuel Tank (PM267) was achteraf niet echt nodig/nuttig, mijn boutenassortiment bleek al ruim voldoende…
– Sender unit – all SWB and LWB tanks with 6 screw fitting (90560612)
– Elbow Pipe (NRC6905)
– Front of fuel tank outrigger SWB RH (DA2019O)

Via Ebay heb ik Engeland een tweedehands “fuel filler kit” gevonden:

Omdat ik mijn stoelrail naar achter had verplaatst, vanwege mijn lichaamslengte wel zo confortabel, moest de vulopening van de tank worden aangepast. Ik heb deze daartoe halverwege onder ong. 45graden afgezaagd en een kwart slag gedraaid weer vastgelast, best een klus, omdat die las ook brandstofdicht moet zijn, maar wel gelukt (even afgeperst met lucht en zeep tot er geen belletjes meer zichtbaar waren…).

Vervolgens de tank nog een paar keer in de lak gezet (gewoon zwarte metaallak van de Praxis…, mag ook Hammerite zijn).

Onder de rechtervoorstoel moet wel een en ander aangepast worden om de tankinlaat mogelijk te maken, een gat in de bodemplaat en een gat in het tussenschot.

Voor de vulopening heb ik een gat in het plaatwerk gezaagd met een gelijke vorm als de originele tankdop, alleen hoger omdat anders de filler niet past.

En aan de binnenkant het plaatwerk aangepast zodat er een metalen behuizing om de vulopening heen kan.

De metalen behuizing heb ik eerst in een kartonnen model gemaakt vóór ik die in aluminium plaat definitief passend heb uitgewerkt.

Nu was de “Front of fuel tank outrigger” aan de beurt, om werkruimte te creëren heb ik daarom Milady op een paar blokken gereden:

Na goed aftekenen (met de tank provisorisch op een paar blokken op z’n plaats gehouden), kon de uithouder geplaatst en vastgelast worden.

En weer een paar keer in de metaallak.

Het monteren van de tank was toen nog een kwestie van een zestal bouten vastzetten (wel alle bouten goed in het kopervet zetten, dan kunnen ze indien nodig later ook weer los…).

En zo zit’ie dan van bovenaf gezien.

Wordt vervolgd…

Gert Jan
Volgen Gert Jan:

Ik ben de restaurateur, bouwer, chauffeur en monteur van Milady Landy. Ik heb deze website gebouwd en schrijf veel van de stukjes. Ik fotografeer graag, het resultaat kan je bewonderen op deze site. Email: GertJan@MiladyLandy.nl

Gert Jan
Laatste berichten van

Laat een reactie achter