Bezoek aan Mwanza

geplaatst in: Afrika 2016, Avonturen, Tanzania | 0

In 2012 bezochten we Mwanza, samen met Suzanne die in die tijd in Dar es Salaam woonde. We waren toen uitgenodigd bij Meck Manyana, die we eerder in 2007 ontmoet hadden in Maastricht. Hij volgde daar een cursus management en via Jane kwam hij met ons in contact. Nu besluiten we hem ook te bezoeken. Al snel vinden we zijn kantoor in Mwanza en we spreken af elkaar de volgende avond weer te ontmoeten. We zoeken een kampeerplek bij de Mwanza Yacht Club, aan de rand van het Victoriameer. Een prima plek om 2 nachten te blijven.

img_7088 img_7089

Via Suzanne heb ik Dorocella vorig jaar in Kwadendamme ontmoet en we nemen contact met haar op. Zij komt ons, met haar chauffeur, ophalen bij de Yacht Club en we rijden samen naar het restaurant DART, één van haar projecten. Dorocella heeft de stichting DART opgericht met als doel jonge vrouwen een toekomst te geven.

img_7082 img_7081     img_7078

Vaak zijn dit vrouwen die wees zijn, weinig toekomst hebbben en op straat leven óf in de prostitutie terecht zijn gekomen. Zij biedt hen een nieuw perspectief en leert hen dat ze een leven kunnen leiden zonder al die ellende. Naast het restaurant, is  er ook nog een naaiatelier waar de vrouwen kunnen werken om inkomen te genereren. Een bijzondere organisatie! ’s Avonds neemt Dorocella ons mee naar haar eigen restaurant, ook gerund door vrouwen. Hier genieten we van een heerlijke maaltijd met ‘samaki’ (vis), gebakken banaan, spinazie en rijst. We praten nog wat na over het leven in Nederland en de stichtingen GUTZ en DART en daarna brengt de chauffeur ons weer naar de camping. Voor meer info over de stichtingen DART: www.foundationdart.com GUTZ: www.gutz-foundation.org

’s Anderendaags blijven we overdag lekker bij het Victoriameer want Milady Landy vraagt nog wat onderhoud ;). Om 17.30 uur hebben we afgesproken bij het kantoor van Meck. Van daaruit gaan we met de taxi naar zijn huis, in een buitenwijk van Mwanza. Het is een mooi weerzien met zijn vrouw Zelulia en de thuiswonende kinderen.

We hebben een kilo kaas voor hen meegenomen vanuit Kaasboerderij het Vaartje in Etten-Leur. Dat is echt een luxeproduct in Tanzania en ze zijn dan ook heel blij met dit cadeau. Jammer dat Zelulia geen Engels spreekt waardoor het gesprek toch wat moeizaam verloopt. We moeten misschien toch Swahili gaan leren ;). Ook vanavond wordt een heerlijke maaltijd geserveerd: samaki, diverse groenten, zoete aardappelen en rijst.

Rond 21.00 uur nemen we afscheid en worden we door Meck en zijn chauffeur naar de Yacht Club gebracht.

Onze reis gaat morgen weer verder, richting Rwanda!