Dag Botswana, hallo Zambia

geplaatst in: Afrika 2016, Avonturen, Botswana, Zambia | 9

Op 4 september was onze laatste dag in Botswana met een onvergetelijke camping aan het einde. Op 5 september gaan we Zambia in.

De dag begon vroeg op de Planet Baobab camping, die doet werkelijk z’n naam eer aan, overal op de camping indrukwekkende baobabs, dit is echt mijn favoriete boom!

bot-2016-09-04_102 bot-2016-09-04_101

We waren de enige kampeerders, in de bar/restaurant kwamen vooral lokale gasten en een gezin dat in de huisjes sliep.

De rit naar Kasangula is vooral lang en recht asfalt, goede weg waar je flink kilometers kunt maken, maar best saai. De borden beloven “wild life” en de parkeerplaatsen, die zijn er echt, zijn goed ingericht, mét afvalbakken en afval op de grond…

bot-2016-09-04_103

Bot-2016-09-04_003

Maar als je goed op de borden let…

Bot-2016-09-04_004

Onderweg zagen we trouwens geen dieren, op één olifant na die in de schaduw van een boom stond te chillen.

Aan het eind van de middag besloten we om te kamperen in Senyati Safari Camp. We komen er om 15:00 aan en besteden onze laatste Botswaanse pula aan de campsite. Als we net de tent opgezet hebben zie ik een kudde olifanten aankomen langs de zuidgrens van de camping, ze lopen naar de waterhole.

Bot-2016-09-04_005
Vanaf het terras van het restaurant en de schuilkelder vlak bij de waterhole kunnen we de dieren prima observeren en deze foto’s maken.

Bot-2016-09-04_006 Bot-2016-09-04_007 Bot-2016-09-04_008 Bot-2016-09-04_010 Bot-2016-09-04_009 Bot-2016-09-04_013 Bot-2016-09-04_012 Bot-2016-09-04_014
We eten bij de tent en liggen vroeg te slapen, d.w.z. als het “grote licht” bijna uitgaat spot Sonja nog wat andere dieren en enkele hyena’s bij de waterhole en alweer een kudde olifanten.

Bot-2016-09-04_016

Ook Zazoo is van de partij…

Bot-2016-09-04_015

Ik probeer ondertussen m’n standaardlens te repareren (wat helaas niet lukt ;-)).
De grensovergang naar Zambia is een belevenis. Eerst moeten we met de ferry oversteken naar Zambia, nadat we bij de Botswaanse douane hebben uitgecheckt.
img_20160905_084942 img_20160905_084924
Op de ferry worden we al door een fixer opgewacht die allerlei regelt m.b.t. het inklaren van de auto en de overige papierwinkel. We moeten van balie naar kantoortje naar bureau lopen om allerlei papieren te regelen. De paspoorten stempelen (visa hebben we al), de belasting voor de auto betalen, verzekering voor de auto afsluiten en nog wat andere onduidelijke dingen. Inclusief de ferry (USD 30) komt het ons op USD 200, als je het snel zegt valt dat nog wel mee…
De weg vanaf de ferry is weer echt Afrikaans asfalt, veel potholes en delen onverhard. Gelukkig is dat maar enkele kilometers, daarna zijn we op de hoofdweg naar Livingstone. Waar ik aan moet wennen is dat de bovenlaag van de weg tot aan de gele buitenbelijning loopt. Daarnaast is ook asfalt, maar dat ligt een paar centimeter lager, oppassen dus als je uitwijkt naast deze belijning.
Op weg naar Livingstone valt ons al op dat er veel bos/bomen verbrand zijn, ik leg een verband met de houtskool die langs de kant van de weg verkocht wordt. Misschien kom ik later nog terug op dit onderwerp, maar door heel Zambia blijkt veel bos/natuurbrand voor te komen, volgens zeggen een soort natuurlijke uitdunning.
Livingstone is een kleine stad met één verkeerslicht, daar bevindt zich ook een winkelcentrum waar we een telefoonkaart kopen, even lunchen met samosas en boodschappen doen bij de Shoprite.

De camping die we hebben uitgezocht is Maramba River Lodge, een prachtige lodge aan een zijtak van de Zambezi waar we als enige kampeerder (voor 190 kwatcha per nacht, ong. €18) van de luxe faciliteiten kunnen genieten. Bij aankomst zien we direct al een kudde olifanten in de rivier, echt prachtig. Nadat we de tent opgezet hebben gaan we terug en genieten een lekker biertje op het terras aan het water, de olifanten doen zich op de oever van de rivier tegoed aan takken en palmboomvruchten. Later zien we ze vanuit onze kampeerplek weer aan de overkant van de rivier.
Als we ’s nachts in bed liggen worden we gewekt door een nijlpaard dat vlak onder onze tent graast, wat is zo’n beest groot, we kunnen hem vanuit onze tent mooi observeren.

Volgen Gert Jan:

Ik ben de restaurateur, bouwer, chauffeur en monteur van Milady Landy.
Ik heb deze website gebouwd en schrijf veel van de stukjes.
Ik fotografeer graag, het resultaat kan je bewonderen op deze site.

Email: GertJan@MiladyLandy.nl

Laatste berichten van

9 Responses

1. Jenneke

Wat een prachtige olifantenfoto’s! Groetjes Jenneke

Sonja Van den Berge

Hoi Jenneke, leuk dat je ons volgt. Als alles meezit, reizen we dinsdag weer verder door Tanzania. Hoop dat het goed gaat op school 😉
      Groetjes van Sonja

2. Suzanne

Wauw! Opa zou dit zo mooi hebben gevonden!! Jullie zullen vast ook vaak aan hem denken met die prachtige beesten zo dicht bij. Geniet ervan & tot steeds sneller…. 🙂
    p.s. zouden die branden niet, net als in Zuid-Afrika, te maken kunnen hebben met bescherming tegen grotere bosbranden? Kan me herinneren dat ze het daar vaak uit een soort veiligheidsoverweging deden.

3. yvon

Tjee, wat een gedoe met de auto pfff, maar wat een mooie foto’s van de olifanten. Vooral de kleine..

Hoi Yvon,
      dank voor je reactie. We zien inderdaad mooie natuur en ontmoeten fijne mensen. Als alles meezit, reizen we dinsdag verder en volgen er nog meer avonturen 😉
      Groetjes van Sonja

4. Anneke Stuart

Indrukwekkend allemaal. Liefs.
    Liefs J& A

Sonja Van den Berge

Hoi, als alles meezit, gaan we dinsdag weer verder reizen door Tanzania.
      Liefs van Sonja

Gert Jan

Dankjewel Saskia, we genieten ook enorm van de live-beelden