Rabat

geplaatst in: Avonturen, Marokko, Marokko 2015 | 0

We ontbijten op de camping in Rabat met brood van de bakker en blijven de ochtend lekker op de camping om wat klussen te doen. Marc en ik plegen wat nodig onderhoud aan Milady en Sonja en Saskia doen de was (hoezo rollenpatroon…).

Marokko 2015-07_648
We krikken de voorkant van Milady op en constateren dat de wiellagers wat speling vertonen, we demonteren de boel en spannen de lagers aan, ook het stuurhuis spannen we een beetje op. Ook het stuurwiellager voorzien we van een druppeltje (olijf)olie zodat het niet meer kraakt. Zo is Milady weer klaar voor de laatste rit.

Marokko 2015-07_647

Om 15 uur vertrekken we naar de stad Rabat.
De minitaxi (eigenlijk voor max. 3 personen) brengt ons naar het station in Kenitra en daar nemen we de trein naar de stad, een mooi station en ook de trein is modern en schoon. We nemen plaats in een coupé met 3 Marokkaanse heren. Mooi hoor om eens vanuit de trein het landschap te kunnen bekijken.

Vanuit het station van Rabat lopen we (op advies van een heer die ons aanspreekt) naar de oude stad. De hoofdstraat is wat saai met allerlei kleine winkeltjes en restaurantjes. Als we eenmaal deze straat verlaten hebben komen we bij de kleine winkeltjes en smalle steegjes. In een winkeltje waar Sonja en Saskia een broek en sjaals kopen biedt de verkoper aan om ons te gidsen door de stad. Hij laat ons allerlei mooie plekjes van de stad zien, een tapijtenwever in het oude nomaden-hotel,

Marokko 2015-07_686

en een prachtige Ryad/paleis waar we allemaal in het bed van de sultan een foto mogen maken

Marokko 2015-07_738Marokko 2015-07_729

en op het dak een prachtig panorama van de stad kunnen zien. De straatjes worden steeds smaller maar het wordt langzamerhand ook donkerder.

Als we bij de zee aankomen nemen we afscheid van onze gids en vinden we een goed visrestaurant. We trakteren onszelf op een lekkere visschotel en voor Marc een lekker vleesgerecht, heerlijk hoor met een wijntje erbij.

Marokko 2015-07_781

Een taxi brengt ons weer naar het station en als we later weer op de camping aankomen horen we dat het ook vanavond weer feest is in de bar van de camping.
Als uiteindelijk de muziek ophoudt om 5 uur herinnert de imam ons eraan dat we in Marokko zijn en dat de zon alweer bijna op is…

Gert Jan
Volgen Gert Jan:

Ik ben de restaurateur, bouwer, chauffeur en monteur van Milady Landy. Ik heb deze website gebouwd en schrijf veel van de stukjes. Ik fotografeer graag, het resultaat kan je bewonderen op deze site. Email: GertJan@MiladyLandy.nl