Mysteries van een oude dame (3)

geplaatst in: Afrika 2016, Avonturen, Botswana | 0

Dit deel 3 van de mysteries van onze oude dame had ik eerlijk gezegd niet helemaal verwacht. Maar ja de eerste delen ook niet echt…

De aanleiding

Gisteren op weg naar Moremi werden we verrast door een extreem slechte weg, vanaf Maun was de weg zo’n 20km verhard waarna de zandweg met veel wasbord en diepe kuilen begon. Gauw de diflocks aanzetten en de versnelling in 4×4, en gaan. Geen probleem leek het eigenlijk de hele weg, ondanks echt zwaar terrein met veel los zand. Ik keek al uit naar de picknickplaats om ook de bandendruk te verlagen. Helaas vlak voor de picknickplaats reed ik ons vast in het losse zand. Wat me opviel was dat de versnellingspook bij het achteruitrijden, of een poging daartoe, naar links verschoof, niet zo best leek me.
Na het verlagen van de bandendruk naar 1,5 bar en het weggraven van het zand voor de wielen en de auto konden we onze weg voortzetten.
’s Middags, toen we net uit het park waren, brandde opeens het “charge” lampje, snel de auto gestopt en ja hoor, de v-snaar was van de poelie afgelopen. Helaas bleek ook de motorpoelie weer een deuk opgelopen te hebben, hoe kon dat nu, daar had ik juist vrij rigoureuze maatregelen voor getroffen (zie de posts over de 200TDI).
Snel een andere v-snaar gemonteerd, het werd al wat schemerig en verder… De race tegen het donker was begonnen, we moesten nog zo’n 70km. Na zo’n 10km echter bleek de v-snaar er weer afgelopen te zijn, en nu was hij weg ook :-(. Gelukkig had ik er nog één in m’n kist zitten, de zon ging nu echt onder, en kon ik die snel monteren. Voorzichtig reden we verder op de bonkige weg, zorgvuldig de diepste kuilen en ribbels vermijdend.
Ondertussen was het echt donker geworden en was de verlichting die we overdag vaak ook voeren geen luxe meer. Met een combinatie van groot- en dimlicht wist ik de beste weg te vinden.
Helaas komt ook hier het ongeluk niet alleen, na zo’n 20 km, we moeten dan nog zo’n 40km rijden, doven de lichten, geen grootlicht en geen dimlicht meer, alleen de stadslichtjes en de achterlichten werken nog. Gelukkig heb ik voorop een tweetal AliExpress-schijnwerpers gemonteerd die nu goed van pas komen, dit tot ongenoegen van de tegenliggers die we gelukkig spaarzaam tegenkomen.
We redden het zonder verder stoppen tot aan de camping, net vóór achten komen we daar aan, anderhalf uur na zonsondergang.

De motorrubbers

Op 31-8, hebben we de LandRover dealer (Lesedi Motors) in Maun opgezocht en ons probleem aan hem voorgelegd.

IMG_6598

Ik heb ondertussen geconstateerd dat alle vier motor- en versnellingsbak-rubbers zijn afgebroken. Hij stelt voor om een mechanic te laten komen, onafhankelijk van zijn garage, anders moet ik de LR-prijzen betalen…
Yamaha, zo heet de mechanic, wordt door de manager gebeld en is er na een Afrikaans kwartiertje, dus zo’n dik half uur later. Hij bevestigt mijn diagnose en gaat aan het werk, samen met zijn maat.

IMG_6574

De motor en versnellingsbak worden opgekrikt en met enig gezwoeg worden de kapotte rubbers verwijderd.

IMG_6573

Samen gaan Yamaha en ik naar Rileys Garage, de plaatselijke Shell-pomp met workshop, winkeltjes, een ATM en een onderdelenhandel, ideaal! Na wat uitlegwerk komen we met een viertal nieuwe rubbers en een nieuwe v-snaar en een pot garagezeep naar buiten.
Yamaha monteert de rubbers samen met zijn maat, terwijl ik, GJ, de poelie demonteer, ik weet ondertussen dat dat maar 4 sleutel-10-bouten zijn.

IMG_6571

Zo goed en zo kwaad mogelijk haal ik de deuken uit de poelie en Yamaha monteert die weer. De voorste twee vierkante (motor)rubbers zitten er intussen onder. De achterste rubbers moeten iets aangepast worden, er moet een stukje van de bovenste plaat af. Dat redt Yamaha met de slijpschijf uit de garage prima.
Het monteren van de rubbers onder de versnellingsbak kost nog een uur of twee en dan is dat ook gebeurd.

IMG_6569

We rijden naar de campsite die we geboekt hebben, Maun Restcamp en zetten onze tent in het donker op.
Achteraf bekeken hebben we, denk ik, sinds het gebeuren op de weg naar Epupa in Namibië met afgebroken rubbers gereden, zo’n 3.000 km, pfff, we hebben geluk gehad.

De brandstoftank

De volgende dag, 1 september, gaan we aan de slag met de lekkende brandstoftank. Yamaha constateerde gisteren ook al dat het lekken echt serieus is. Ik sta om 7 uur op om de tank leeg te maken in een emmer die ik steeds weer leeggiet in de voorste tank, die gelukkig leeg is. Er komen nog ruim 4 emmers diesel uit, dat had ik niet verwacht.
Even na half negen is Yamaha er met zijn maat Shakes. Ik heb ondertussen ook alle slangen en de bedrading van de niveaumeter losgemaakt. Zij hebben de tank er snel onderuit en we maken hem schoon en inspecteren de buitenkant, niks te zien, geen corrosie, deuken of krassen.

IMG_6580
Yamaha stelt voor naar de workshop te rijden waar ze de tank kunnen testen en eventueel herstellen. Bij het druktesten van de tank blijkt er inderdaad een gaatje te zijn ontstaan in een las. We laten de tank achter en zullen gebeld worden als die hersteld is, het zal zo’n 2,5 uur duren.
Op de campsite nodig ik de mannen uit voor een kop koffie en we wisselen verhalen uit. Yamaha stelt voor even een andere klus tussendoor te doen en zal me komen ophalen als hij gebeld wordt.
Ik demonteer ondertussen de beide aandrijfassen. Er is een lichte lekkage bij de aansluiting van de achterste aandrijfas op de tussenbak en een wat heftigere lekkage bij de voorste aandrijfas op de voorste differentieel.
De eerste lekkage blijkt te verhelpen door een moer wat strakker aan te draaien zodat de afdichtingsring wat meer onder spanning komt te staan. De voorste afdichtingsring blijkt echt versleten en we besluiten te kijken of Rileys deze op voorraad heeft.

IMG_6586

Als Yamaha me komt ophalen kunnen we direct wegrijden. Bij Rileys kopen we de afdichtingsring en vragen ze heel geïnteresseerd of de vorige reparatie goed gelukt is, ja dus.

IMG_6578

De tank is weer helemaal dicht, gelast, gecoat en klaar voor montage, dat kostte me 750 pula, (ong. € 70).
De mannen gaan op de campsite direct aan de slag met de montage terwijl ik de seal in de voorste dif aanbreng. Heerlijk, een Land Rover zonder lekkage!
Om een uur of vijf zijn we klaar en krijg ik de rekening van Yamaha, voor alle vakwerk van de twee dagen met twee man rekent hij ons 2.350 pula (ong. € 210).
Een aanrader, als je ooit met een Land Rover in Maun strandt, vraag naar Yamaha, hij weet echt alles van alle modellen en levert vakwerk waar een Europese monteur jaloers op kan zijn.

Nog wat restjes

De verlichting, er blijkt iets stuk te zijn in de stuurschakelaar. Ik herstel dat met een stukje draad dat ik tussen de verschillende contacten weef.

Bot-2016-09-02_002

De scheefstand van de voorste as, ik maak de u-bouten los, krik de dif iets op en maak de bouten weer vast, klus gedaan.
De remmen, het remmen wordt lastiger en steeds vaker moet ik pompend remmen. Heb ik even aan Yamaha gevraagd, hij heeft me aangeraden de remmen te stellen, dus dat doe ik en de auto remt weer geweldig.

Bot-2016-09-02_001
De waterfilter voor ons drinkwater heb ik vervangen en nu loopt het kraantje ook weer door.
De uitlaat, nog een verhaal, maar dan in het kort. Het bleek dat door de nieuwe bladveren de originele plaats van de uitlaat niet meer mogelijk was. Door het veren bleek zelfs een stuk afgebroken te zijn. Ik heb daarom de uitlaat laten verleggen, een nieuw stuk ertussen en het einde aan de achterzijde van de auto. Vandaag heb ik nog een stukje laten aanpassen zodat het einde naar onder gericht is en niet direct onder de achterdeur uitkomt. Nu hebben we geen uitlaatgassen meer binnen en komt de achterkant niet onder het roet.

Gert Jan
Volgen Gert Jan:

Ik ben de restaurateur, bouwer, chauffeur en monteur van Milady Landy.
Ik heb deze website gebouwd en schrijf veel van de stukjes.
Ik fotografeer graag, het resultaat kan je bewonderen op deze site.

Email: GertJan@MiladyLandy.nl

Gert Jan
Laatste berichten van