Zuid-Afrika (2) van Swaziland naar Lesotho

geplaatst in: Afrika 2016, Avonturen, Zuid Afrika | 3

Swaziland ervaren we vooral rijdend met weidse landschappen en mooie natuur.

We overnachten bij Legends Backpackers in de kampeertuin, prima plekje, maar ook hier is het regenachtig, we vertrekken daarom de volgende ochtend weer vroeg.
Helaas heeft Sonja vandaag veel last van haar buik en we besluiten onderweg in Piet Retief te stoppen om te rusten in een Guest House, het regent nog steeds dus kamperen is geen optie…

De middag en nacht in bed doen Sonja goed dus vertrekken we de volgende ochtend naar Ithala National Park, nog een tip van Al. De wegen in Zuid-Afrika zijn prima en rond de middag komen we aan in Ithala.

Dit is echt een pareltje onder de nationale parken in Zuid-Afrika, prachtige landschappen, gevarieerde vegetatie en natuurlijk volop dieren.

Onderweg op een “loop”, een omweg vanaf de hoofdroute, komen we Anja en Barry tegen, zij staan te wachten tot een kudde olifanten van de weg is…

[foto’s van Anja en Barry volgen nog]

De olifanten zijn echter helemaal niet van plan om van de weg af te gaan, dus na een half uurtje gekeken en geluisterd te hebben naar de kudde besluiten we maar rechtsomkeert te maken op het pad.

Voor de nacht hebben we een plekje gereserveerd op de campsite, daar zijn Anja en Barry ook hun tent aan het opzetten. Zij zijn een beetje ondoordacht aan dit kampeeravontuur begonnen en hebben alleen toastjes en smeerkaas te eten… Wij “lenen” hen een adventure-maaltijd en na het eten delen we samen een flesje adventure-wijn bij ons kampvuurtje.
Het is rustig en droog ’s nachts en bij het ontbijt ’s morgens besluiten we het 4×4-pad te nemen,

met 2 auto’s durven we het wel aan.

We rijden de rest van de ochtend ook samen op en gaan op zoek naar olifanten en ander groot wild. Helaas hebben alle grote dieren zich goed verstopt en als we op een picknickplaats even uitstappen om wat te drinken kijken we daarom wel even op als Anja ons beveelt: “Jongens, we gaan nu naar onze auto’s, daar staat een neushoorn!”

Eind van de ochtend gaan we verder richting de kust,

Van Arine hebben we het adres van de Wildebees Ecolodge gekregen, Martijn Verbeek is de eigenaar van deze mooie plek vlakbij de Indische Oceaan en Sint Lucia. We zijn de enige kampeerders en kunnen gebruik maken van een kamer/huisje om ons te douchen en voor de WC.

Het is een heerlijk plekje, maar we willen verder, even de oceaan zien, dus de volgende ochtend rijden we langs de kust met een stop bij de oceaan.

Dan vervolgen we onze weg naar Durban, een drukke stad die we niet heel aantrekkelijk vinden.Ten zuiden van Durban vinden we de campsite van het Karridene Protea Hotel waar we voor 150 Rand een nacht kunnen staan. Sonja kookt, we eten dus in het restaurant en drinken nog een biertje in de bar. De volgende ochtend maken we gebruik van het goede internet van het hotel om de website bij te werken, dat gaat prima!

Dan vertrekken we richting de Drakensbergen en Lesotho, ik wil Milady laten kennismaken met de Sani Pass. Onderaan de pas, in Himeville vinden we de Goxhill Trout Lodge,

We worden er verwelkomd door de eigenaar (een Zuid-Afrikaan), de beheerder (een Rus) en drie honden waarvan er twee niet meer van onze zijde wijken.

Vanaf de camping hebben we een mooi zicht op de Sani Pass (rechts van de twee puntige heuvels en in de zonk naar de bergtop rechts daarvan)

Daar gaan we morgen op….

Volgen Gert Jan:

Ik ben de restaurateur, bouwer, chauffeur en monteur van Milady Landy.
Ik heb deze website gebouwd en schrijf veel van de stukjes.
Ik fotografeer graag, het resultaat kan je bewonderen op deze site.

Email: GertJan@MiladyLandy.nl

Laatste berichten van

3 Responses

1. Saskia

Leuk om een paar herkenbare dingen te lezen die wij onlangs ook gezien en bezocht hebben.

2. Wim Elbers

Mooi verslag van een mooi avontuur! Piepende en krakende milady heeft het wel zwaar gehad hoor ?.

Hoi Wim,
      Wat ben je toch een trouwe volger… Leuk hoor om dat te merken.
      We gaan op termijn een vriendenavondje houden om onze ervaringen te delen, mogen we jou dan ook uitnodigen?
      N.B. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
      Groet van Gert Jan (en Sonja)