Hoge bergen: de Jura en de Alpen

De bergen worden steeds hoger en de wegen uitdagender, we waren op weg naar de hoge bergen en de bochtige wegen. Die hebben we gevonden in de Franse Jura en de Alpen in Frankrijk, Italië, Zwitserland en Oostenrijk.

De Franse Jura

Op weg van Noord- naar Zuid-Frankrijk doorkruisen we de Jura, een mooi golvend landschap met kleine stadjes en dorpjes.

We parkeren onze Milady Landy aan de Franse kant van de Zwitserse grens bij Genève, een rustige parkeerplek die we vonden op Park4Night.

We hebben uitzicht op Genève en het Meer van Genève of Lac Leman, zoals het in het Frans heet.

De Franse Alpen

Tour de France

In Genève hadden we al zicht op de Alpen in de verte en dat lokte ons natuurlijk verder de Alpen in.

Onderweg worden we steeds weer herinnerd dat in deze streek de komende dagen de Tour de France zal passeren. Omdat we dit spektakel nog nooit hebben meegemaakt, zoeken we een mooie plek waar we dit ook mee kunnen beleven. Omdat de Col de la Colombière al is afgesloten als we ernaartoe willen rijden, kiezen we ervoor om een volgende etappe op de Col des Saisies op te zoeken.

We vinden een mooie camping met zicht op de Mont Blanc waar we in afwachting van de Tour een paar nachten kunnen staan.

In deze video geven we een indruk van onze reis door de Alpen.

De dag van de Tour de France regent het, maar gelukkig kunnen we vroeg in de ochtend een mooi plekje langs het parcours veroveren.

Zo kunnen we van dichtbij de reclamekaravaan en vooral de strijd tussen Wout Poels en Nairo Quintana volgen.

Refuge de la Croix de Pierre

Vanuit de camping kunnen we via een bergpad naar de Refuge de la Croix de Pierre rijden, tussen 18u ’s avonds en 10 uur ’s ochtends is dit pad open voor auto’s. Spannend om de weg te rijden, maar vooral ook spannend of er een mogelijkheid is om bij de berghut (refuge) te overnachten.

Bij de berghut worden we hartelijk ontvangen en krijgen we een plekje aangewezen op de “parking” verderop.

’s Avonds eten we in de berghut, een heerlijke uitgebreide kaasfondue.

En we worden verrast door de prachtige zonsondergang.

De plek nodigt uit voor lange wandelingen, het is er prachtig.

Alpe d’Huez en Brainçon

Geïnspireerd door de Tour en de hoge bergen rijden we verder naar het zuiden. Onderweg komen we langs de Alpe d’Huez, daar zijn we in 2014 met de eerste reis van de oude Milady ook geweest.

Als we verder reizen, dieper de Alpen in komen we langs Briançon, een mooie stad die zeker de moeite van een bezoekje waard is.

De Tunnel du Parpaillon

Daniël, die we opnieuw ontmoetten bij de Tour de France, raadde ons aan de Col du Parpaillon te rijden, een prachtige route met de tunnel als obstakel voor de Toyota Hilux die ons achterop kwam. De onderstaande video geeft een indruk van onder andere deze bergpas.

De Italiaanse Alpen

Ook in de bovenstaande video, een indruk van de Strada dell’Assietta, beroemd bij motorrijders en off-road chauffeurs.

Na deze Strada gaan we richting het Lago Maggiore waar we een paar dagen rust nemen, een rustige camping met weinig voorzieningen en de mogelijkheid om eens lekker te douchen en onze was te doen.

Later gaan we nog naar het Isola dei Pescatori, één van de kleine eilandjes in het Lago Maggiore.

Er zijn talloze restaurantjes op dit eilandje en natuurlijk is het druk met toeristen, vooral Italiaanse.

Toen ik (Gert Jan) een jaar of 6-7 was, dat was dus in 1962 of 1963, ben ik met de familie gaan kamperen in Cannobio. Dat herinner ik me nog van de verhalen en ik herinner me nog wat beelden van de markt. We zoeken dit plaatsje aan het Lago Maggiore opnieuw op. Het is mij nu totaal vreemd 😉🤣, maar wel een mooi stadje.

Die avond zoeken we een plekje via Park4Night en vinden een parkeer/picknick-plek met een prachtig uitzicht op het meer.

Zwitserse Alpen

Kamperen in Zwitserland is duur en vrij kamperen niet toegestaan, toch besluiten we door de Zwitserse Alpen te reizen. We zijn al langere tijd uitgenodigd om bij Rita en Niggy in Luzern langs te komen. Wij hebben hen meerdere keren ontmoet tijdens onze rondreis in Marokko in 2020 en konden het goed met elkaar vinden.

Onze eerste stop in Zwitserland is Brig. Daarna gaan we de hoge Alpen over via onder andere de Sustenpas. Bovenop ligt nog een flink pak sneeuw.

In Luzern zoeken we Rita en Niggy op en halen verhalen op van onze gezamenlijke en individuele avonturen in Marokko. We mogen in Rita’s atelier slapen, heerlijk ruim met een eigen douche en keuken. Het weerzien is fijn, we blijken veel overkomsten te hebben en spreken af dat we op een later moment nog eens wat langer met elkaar door zullen brengen.

In de stad Luzern is, net als in de rest van Noordwest-Europa, veel regen gevallen en het water in het Vierwoudstedenmeer en de rivier de Reuss staat extreem hoog.

Op aanraden van Rita rijden we op weg naar Oostenrijk nog langs Bad Ragaz. Hier vindt elke 3 jaar een internationale openluchttentoonstelling van beeldende kunst plaats. Het is prachtig weer en we worden aangenaam verrast door de kwaliteit van de gepresenteerde werken.

Oostenrijkse Alpen

We hebben nog niet echt de tijd genomen om ook te voet de Alpen te verkennen. In de buurt van Schruns in Vorarlberg vinden we een mooie camping die de uitvalsbasis wordt voor wat bergwandelingen. We pakken onze wandelstokken uit, binden onze rugzakken op onze rug en nemen de kabelbaan naar grote hoogte.

De eerste dag bevalt zo goed dat we besluiten een mini-huttentocht te ondernemen naar de Wormser Hütte. Het is heerlijk om zo vrij in de natuur te kunnen wandelen met prachtige vergezichten en mooie alpenweiden.

1 gedachte over “Hoge bergen: de Jura en de Alpen”

1. Hoi Gert Jan en Sonja,

Wederom genoten van de filmpjes en verhalen. Waar wij zelf meestal van de gebaande routes gebruik maken daar kiezen jullie bijna per definitie voor de avontuurlijke mogelijkheden. Prachtig om te zien en geweldig als je er voor beloond wordt.
    Geniet van wat nog komen gaat. Wij genieten mee.

Hartelijke groeten van ons.

Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.