Onderhoud aan Milady

Het was weer tijd voor onderhoud aan Milady.

Al enige tijd had Milady last van de zogenaamde “death wobble”, een oncontroleerbare trilling in het stuur bij een snelheid meer dan 70 km/h. Al meerdere keren had ik de rubbers van de panhardstang vervangen en dat hielp dan enige tijd, maar niet langdurig. Nu is het tijd om dit probleem goed aan te pakken.

Deel 1, stuurinrichting reviseren

Tijdens onze laatste vakantie in Nederland heb ik daarom een revisiesetje voor beide stuurbollen meegenomen. Nu we in Kathmandu bij Yeti Gear verblijven kunnen de monteurs van Vivek de klus klaren.

De hele stuurinrichting wordt uit elkaar gehaald en alles wordt grondig schoongemaakt en geïnspecteerd. Alles gaat in en uit elkaar met volledig nieuwe lagers en pakkingen. Aan de rechterkant bleek de stuurbol gebarsten te zijn, dat kostte een dag om een nieuwe gebruikte te vinden. Daarna kon ook deze weer in elkaar gezet worden.

Deel 2, wielen balanceren

In Pokhara stoppen we om de wielen te laten balanceren, we merken nog steeds een behoorlijke trilling als we boven de 50 km/u rijden. Ook verwijder ik een opvulplaatje bij de stuurbollen om de voorspanning wat te verhogen.

Maar, nog steeds ervaren we de “death wobble”.

Deel 3, nieuwe bussen

Terug in Kathmandu, in de garage Yeti Gear vervangen we de panhardstang bushes en kijken de radiusarmen na. Eén van de bouten, van de rechter radiusarm, zit muurvast en nu blijkt dat de support gescheurd is. Dat moet worden gelast…

Na deze laatste reparatie gaan we weer onderweg! Voor degenen die zich zorgen maakten om onze Milady Landy: ze is helemaal beter, de wobble is weg!

Wat we hebben gedaan om de trilling van het stuur (vooral de vooras) op te lossen:

Nieuwe lagers

– Revisieset voor de fuseekogels

– Eén nieuwe fuseekogel, de rechter was gebarsten

– Wielen uitgelijnd

– Wielen gebalanceerd

– Nieuwe bussen in de panhardstang

– Nieuwe bussen in beide radiusarmen

– Een steun van de rechter radiusarm lassen

Deel 4, nieuwe banden

En om er zeker van te zijn dat alle wielen goed zijn, hebben we in Lhasa nieuwe Chinese banden voor alle wielen aangeschaft.

Conclusie

Nu, na twee intensieve weken rijden in zowel Nepal als Tibet, kunnen we zeggen dat alles goed is!

4 gedachten over “Onderhoud aan Milady”

  1. Bedankt voor de update en voor de prachtige foto’s. Blij dat Milady Mandy weer genezen is. Nog een ook leuke en veilige verderzetting van jullie avontuur.
    Dikke knuffel
    Guy en Annie ♥️

    Beantwoorden
  2. Knap hoor Gert-Jan dat je deze reparaties (uiteraard met wat hulp) in China voor elkaar hebt gekregen.

    Geniet van jullie verdere reis en natuurlijk groetjes aan jullie beiden.

    Gerard

    Beantwoorden
  3. Ingewikkeld hoor, zo’n wobble. Maar heel goed dat de volhouder wint met al die ingrepen die ik niet echt begrijp. Ga vooral zo door!
    Jullie zaten er goed ingepakt bij, in het basiskamp op 5000-zoveel meter, met mooi uitzicht op dè Mount. Hou koud was het daar en was het daar dan al winter?
    Hier in Breda schijnt het morgen 18 graden te kunnen worden: winterjassen uit!

    Geniet verder van jullie reis en kom weer gezond en wel terug bij jullie (klein-)kinderen!

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Translate »