Turkije | Problemen met trilling in het stuur, “Death Wobble”.

Bij het rijden in Turkije ondervind ik soms problemen met het stuur van Milady Landy. Er ontstaat een trilling als ik ongeveer 90 km/u rijd, de fameuze “Death Wobble”.

In deze blog beschrijf ik de stappen die ik ondernomen heb om deze “Death Wobble” te verhelpen. Bij Ölüdeniz Aydede Camping is een eerste aanpak van het probleem ondernomen, zonder voldoende resultaat. In Alanya, bij Çinar 4×4 Garaj, is nogmaals uitgebreid de stuurinrichting onderzocht en aangepakt. Ik heb een proefrit gemaakt, nu lijkt het probleem verholpen.

Ölüdeniz Aydede Camping

Bij Ölüdeniz Aydede Camping heb ik de stuurinrichting van Milady Landy laten nakijken. Bij de camping organiseren ze “Jeep-safaris” met Land Rover Defenders, ze hebben er 12. De eigen monteur van de camping inspecteerde Milady en kwam tot een aantal mankementen die verholpen moesten worden.
De droparm van het stuurhuis zat los en er zat speling in de wiellagers. Ook de rubbers van de linker radius arm moeten worden vervangen.

Al deze klussen zijn aangepakt met nog wat bouten aangedraaid hier en daar en de auto is grondig schoongemaakt.

Op weg naar Alanya

Op weg naar Alanya was de trilling weer terug, op de autoweg met een snelheid van ong. 90 km/u. De trilling was behoorlijk hevig, de hele auto schudde! Remmen en stuur goed vasthouden loste het schudden op. Maar we waren behoorlijk geschrokken, dit is hoe de fameuze “Death Wobble” voelt.

Ondertussen zijn we verder getrokken in Turkije, niet meer in de buurt van de garage waar de auto onderhanden genomen is.

Rustig verder rijden is een optie, we hebben afgesproken bij een garage in Alanya voor gewoon onderhoud. Daar kan ik dit probleem ook onderhanden laten nemen.

Land Rover Prikkers

Op de Facebook pagina van de Land Rover Prikkers heb ik het probleem met het trillen van het stuur voorgelegd. Daarvan heb ik het volgende antwoord gedestilleerd:

Death wobble is eigenlijk altijd de swivel bollen die te los staan en daardoor gaan de panhard bussen/rubbers kapot. Eerst krijgt swivel speling en daardoor slijten bussen van panhardstang. Juiste voorspanning op de swivels zetten, één of meerdere shims verwijderen: 4kg. Panhardstang rubbers vervangen.

Çinar 4×4 Garaj in Alanya

In Alanya hebben we een appartement geboekt voor een paar dagen, dat geeft ons en de garage de ruimte om rustig het probleem aan te pakken. Nadat we ingecheckt zijn bij het appartement en onze spullen uit Milady hebben gehaald rijden we naar Çinar 4×4 Garaj. De eigenaar, Hüseyin Çınar ontvangt ons met een breed welkomgebaar.
We communiceren met Google Translate en dat werkt prima.

Meteen zetten de monteurs 3 auto’s aan de kant om de brug vrij te maken en rijden ze Milady op de brug.

Ik laat het (in het Turks vertaalde) antwoord op mijn vraag in de Land Rover Prikkers zien en vraag Hüseyin daar naar te kijken. Hij inspecteert samen met zijn monteur YılmaZeynep Yolcu de auto en concludeert dat de swivels goed zijn en er geen speling op de panhardstang zit. Wel zit er een flinke speling op het stuurhuis en ziet de monteur dat de bussen van de linker droparm, die dus recent vernieuwd zijn, te kort zijn. Verder zit er speling op de achterste wiellagers, zijn de achterste remblokken versleten en moeten de draagrubbers van de versnellingsbak worden vervangen. Ook de rubbers van de schokbrekers rondom zijn ingedroogd.

Ze stellen voor de hele stuurinrichting nogmaals onder handen te nemen, de nodige rubbers te vervangen en onderhoud te plegen aan de achterste remmen en lagers. Ik vraag ze ook nog de motor een beurt te geven en alle vloeistoffen te checken. Groot onderhoud dus.

Het is vandaag donderdag (ong. 15.30 u), zaterdag zal de auto klaar zijn. Hüseyin brengt ons naar ons appartement, dat overigens vlakbij zijn huis ligt en ik wens hem en zijn mannen succes bij de reparaties en onderhoud.

Via WhatsApp word ik op de hoogte gehouden van de vorderingen.

Zaterdagavond laat levert Hüseyin de auto bij ons appartement af met het verzoek op zondag vooral een flinke proefrit te maken.

Zo gezegd, zo gedaan, de volgende dag nemen we Milady mee voor een rondje over de autoweg en door de bergen en we constateren dat het sturen zonder problemen gaat, geen trillingen meer of schudden van de auto. Ook de andere bijgeluiden die we hoorden zijn verdwenen, soms een kloppend geluid als we de bocht doorgingen (de rubbers van de versnellingsbak). Ik ben dik tevreden.

De kosten

Op maandag ga ik terug om mijn goedkeuring te geven en de rekening te betalen.

Van de rekening is 70% onderdelen en vloeistoffen, de rest is arbeidsloon.

In totaal heb ik bij de twee garages 10.500 Turkse Lira afgerekend, zo’n € 550 bij de huidige wisselkoers. En alles was binnen enkele dagen geregeld, een prima service voor een goede prijs.

3 gedachten over “Turkije | Problemen met trilling in het stuur, “Death Wobble”.”

  1. Met interesse gelezen en ook voor mij en mijn 110 een herkenbaar probleem. Mooier is hetdat jullie in het buitenland zo goed zijn geholpen en weer veilig op pad kunnen.

    Beantwoorden
  2. De werkzaamheden klinken voor ons als Chinees, maar als jij het al niet zelf voor elkaar krijgt dan moet het wel heel ingewikkeld zijn. Prima geholpen voor een prijs, waar wij in Nederland ruimschoots niet mee wegkomen.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Translate »