Onlangs kwam ik langs het pad te staan met een kapotte krukaspoelie.

Tijdens onze reis naar Marokko in de zomer van 2015 gebeurde het en onlangs tijdens de voorjaarsrit van de andere Land Rover club (DLRR) weer. Bij het off-roaden raakt de vooras de poelie met een klap waardoor de poelie een deuk oploopt. In dit geval liep ook de v-snaar van de poelie en de standaard brede v-snaar wilde ook niet meer blijven zitten. Gelukkig was één van de toeschouwers in het bezit van een smallere v-snaar die me thuis gebracht heeft.
Dit is de poelie (links de oude beschadigde, rechts de nieuwe):
Op http://www.expeditionlandrover.info/200tdiconversionIntro.htm kwam ik tegen dat de as de poelie kan raken en dat je daarvoor “bump stop extensions” kunt gebruiken.

Maar ja, wat je kunt kopen kan je ook maken, toch?
Netjes in twee lagen zwarte lak en dan monteren. En zo zit het dan als deze blokken er tussen zitten.
Later heb ik ook de veerhangers nog vervangen door langere veerhangers zoals gebruikt worden op een 1 ton series.
Dit is wat ik daarvoor besteld heb bij Paddocks:
2x Shackle plate-1ton front threaded
2x Shackle plate-1ton front
2x 1/2″ unf x 5″ bolt + nuts
2x spacer
Nu is alles hoog genoeg en kunnen de voorste schokdempers ook voldoende dempen.







